Lintsi!

Vi gav oss iväg 21.45 på torsdagkväll och kom fram till Talma typ tolv timmar senare...Jag har aldrig svurit mer över att finnen inte har körkort, men jag är så awesome så jag fixade att köra nonstop, laddad med abnorma mängder energidryck och några korta bensträckare. Oulu-Jyväskylä är rena döden, den vanligaste dödsorsaken där måste utan tvekan vara att folk somnar framför ratten. Trettio mil skog kan ta livet av vem som helst, framförallt när sjutton av dom milen framförs i spöregn...


Harry gick snabbt från filmtittande... ...till total kollaps i baksätet.


Finnen dansade glatt för att underhålla....

Trots att bilen inte är i bästa skick gick den som en klocka hela vägen. Känner mig rätt nöjd med de 0,70 l/mil som den drog hela vägen. Happis-Talma på en tank, plus ganska mycket över. Gammal vet bäst!

Vi  har bosatt oss i gäststugan och om Harry fick bestämma skulle han aldrig flytta därifrån. Vi köpte en babymonitor för att kunna hålla koll på ungarna där nere, dock använder Harry den mest som Walkie talkie...

Home sweet home. För ett tag iaf.

 

Vi inledde semestern på lördagen med en tur till Borgå där vi strosade runt lite och besökte några loppisar. Kom hem flera fynd rikare. Finnar kan, till skillnad från svenskar, prissätta vettigt när det gäller second hand och loppis så vi passar alltid på när vi är här.

 

Igår drog vi till Lintsi, naturligtvis. Ett måste när man är här. Ingen semester utan ett besök till Linnanmäki.

 

Harry har laddat i tre månader. "Karusell mamma!"



Vauvahupi! Bebisbus!


Harry sparade inte tid...





Efter ett tag dumpade jag och Iida tråkmånsarna och gav oss iväg på äventyr. Vi åkte ungefär allt, precis som vanligt. Ju vildare och galnare, desto bättre. Alla som känner mig vet att jag inte har några spärrar överhuvudtaget när det gäller nöjesfält, så åkbandet jag köpte användes flitigt!

Smakprov...(Bilderna är snodda från linnanmaki.fi)





Jag skulle seriöst släppa min lärarkarriär på fläcken om någon sa att jag fick jobba som bromsare på Vuoristorata istället. För er oinvigda är det träbergodalbanan på Linnanmäki. Mekanisk, femtio år gammal och bromsas med hjälp av en kille som står i vagnen längst bak och drar i bromsen manuellt för att kontrollera farten i backarna.

Idag tog vi en sväng förbi isomummi och isopapu. De har aldrig träffat Tove förut och som seden sig bör blev vi matade med fika tills vi dog. Imorrn blir det mest troligt Zoo, resten av resan tar vi som den kommer.

Kommentarer
Postat av: therese

Va bra att nerfärden gick bra :) Här uppe i nordliga sverige med ett språk jag förstår väntar vi på er, och erat hem står kvar. Spindlarna har hållt sig borta sen ni for så ta inte med er dom hem igen. Imorn ska vi palla jordgubbar hos er, om det finns några kvar, haha. Pööözzzz och Kram och åk inte ihjäl dig i dom där galna karusellerna :)

2011-08-09 @ 22:51:00
URL: http://luckyshe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0