Hej hej (då) visdomstand

Jag har sen ett tag tillbaka (läs några år) haft problem med en av mina visdomständer i överkäken. Jag brukar få små episoder då den växer, vilket leder till att hela käken blir stel, öm och jag har svårt att öppna munnen. Senaste gången det hände trodde mamma att jag var onykter när jag pratade med henne eftersom det blir svårt att artikulera när man inte kan använda munnen ordentligt.

Så nu har jag haft en sån där episod igen. Men det var värre än vanligt. Det kändes som om alla mina tänder i överkäken var på väg att klämmas sönder och jag blev stel hela vägen ner i halsen och hade svårt att svälja. Så jag bokade tid hos tandis. Var där igår, träffade en väldigt hurtig spansk tandläkare som tog en röntgenbild, konstaterade att tanden i princip var full med karies och dessutom växte horisontellt och klämde mot tanden bredvid. Han erbjöd sig tillochmed att ta bort den på en gång, men dum som jag var tackade jag nej. Framåt kvällen blev det så illa att jag inte kunde vrida huvudet för käk- och nackmusklerna var så stela så det var bara att ringa i morse igen.

Nu är den i alla fall ute, och det var så skönt! Jag har dragit närmare hälften av tänderna i min mun, så det har jag inga problem med. Jag kunde verkligen känna hur spänningen i käken släppte så fort tanden var ute, Gud så underbart! Ungefär som när man är jättejättejättabajsnödig och äntligen får släppa lös när man kommer till en toalett...

Dock såg jag ut som om någon hade kört in en tennisboll i käften på mig, Jani höll på att dö när jag kom hem. Nu har bedövningen släppt, svullnaden är nu mer "som en fylld vattenballong" som Jani uttryckte det och jag har faktiskt inte ont alls. Jag tackar för att jag fått sånt bra läkkött i munnen. När jag opererade bort visdomständerna i underkäken sa den finske tandläkaren att jag skulle ha jävligt ont, vara svullen och antagligen helt blå. Inget av det inträffade och tandläkarstudenterna som utförde ingreppet var chockade när jag kom tillbaka på efterkontrollen.


Bara lite svullen nu...



Tänk att en sån här liten rackare kan orsaka så mycket bekymmer.
Alla vet ju f. ö att detta är en färg som en FRISK tand inte ska ha.
Dessutom märkte jag nu att den är ihålig, så ja, karies...
(Sparade tanden för att jag ska hota Harry med den när han vägrar borsta tänderna...)


I morrn kväll tar vi vårt pick och pack och drar till Helsinki i drygt en vecka. Ingen riktig sommar utan Talma, så nästa inlägg kommer från öster...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0