Sämst...

Jag är sämst på att blogga just nu. Två heltidsjobb plus tornadon där hemma tar på krafterna. Jag har i alla fall tänkt mycket senaste tiden. Tänkt på hur fruktansvärt dålig den svenska skolan är, eller snarare det faktum att den dagliga verksamheten inte stämmer överens med hela tanken bakom läroplaner och styrdokument för fem öre. Jag är lärare, jag misstänker starkt att jag är född lärare. Jag älskar mitt jobb, mina elever och mina kollegor men det är så mycket som bara är fel.

Man sliter flera år på lärarutbildningen och får höra så fina saker om den svenska skolan, lär sig planera, undervisa och tolka styrdokument. Fine, problemet är bara det att de ramfaktorer och resurser som faktiskt måste finnas för att kunna bedriva undervisning i linje med läroplanen inte finns. Enkelt uttryckt skulle jag kunna säga att studenterna på lärarutbildningarna i Sverige blir grundlurade från och med den allra första föreläsningen.

Allt vi gör (borde?) ska ha stöd i läro- och kursplanerna. Visst låter det fint? Vad gör man då när det i kursplanerna står att eleverna ska kunna söka använda digitala medier, men det inte finns några tillgängliga datasalar? Vad gör man när det står i läroplanen att läraren ska se varje elev men inte har tid att hjälpa alla de femtielva eleverna i klassrummet som behöver extra stöd? Vad gör man när man vet att åtgärdsprogram ska skrivas på elever med problem samtidigt som man är helt övertygad om att sagda dokument hamnar i ett arkiv någonstans och glöms bort? Vad gör man när nästan alla lärare är mentorer men har noll koll på varför?

Varför blir det så här? Varför är skolan inte viktig?

Nu måste jag gå, fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar verkligen att läsa din blogg! Hoppas det är ok att länka till den?

2009-12-10 @ 08:50:07
URL: http://metrobloggen.se/absolutvardag

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0