Tårtan

Äntligen ett aktuellt ämne som jag faktiskt VET att jag kan diskutera mycket kring.

Konst ska provocera, så är det bara. Få människor att tänka, värdera och omvärdera. Om det så är en stilleben eller en vägg med grafitti. Performancekonst är ännu bättre, den får människor att bli en del av konstverket, den allra bästa formen av konst. Att betraktarna och de som kommenterar konstverket i sig inte kan tänka längre än näsan räcker, det får stå för dem. Är en karikatyr av en människa med annan hudfärg mer fel än religiösa karikatyrer? Det kanske är dags att rensa lite i garderoberna där hemma. Hur många av er har inte köpt billiga trästatyetter på lågprisvaruhus som ska påstås vara afrikansk konst, men som i själva verket är en ljusstake snidad och målad att se ut som en afrikansk kvinna eller man? För GUDS SKULL, släng dem genast, för de är rasistiska!



Personligen anser jag att det här var ett intressant och nydanade sätt att ytterligare problematisera könsstympning. Men allt är en tolkningsfråga, precis som med alla andra konstverk vi stöter på. Men alla tolkningar ska bygga på välgrundade argument, även om de är högst personliga. "Bara för att jag tycker så" kan aldrig någonsin räknas som ett vettigt argument, ALDRIG!

Att först fördöma just denna performance för att sen gå raka vägen till ICA för att köpa Uncle Ben's ris (som hejvilt marknadsförs i alla svenska kanaler, trots historien bakom varumärket) är rätt underhållande i mina ögon. Vet du inte vad jag menar? Ta ditt ansvar som konsument och gör lite research innan du köper första bästa grej du ser i butiken.

Om man vill kan man vrida all konst och få den att verka rasistisk eller fördomsfull, det är bara att titta på vilket barockt eller realistiskt porträtt som helst. Nakna kvinnor, ofta prostituerade (Manet gillade att teckna och glorifiera horor, kolla bara Olympia). Är denna typ av kvinnoförnedring något som passar sig i vårt moderna samhälle? Ja, jag vet att tavlan målades på 1800-talet, men den anses fortfarande vara ett av hans viktigaste verk, och den används flitigt i konstundervisning på olika svenska lärosäten. Jag har själv studerat den för länge sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0