Min akilleshäl

Alla som känner mig vet att jag är extremt orädd av mig. Jag har hoppat världens högsta bungyjump utan några nerver på utsidan, jag går i mörka skogar om kvällen utan att oroa mig för troll och annat otyg och en av mina stora hobbies sen barnsben är skräckfilm, ju sjukare desto bättre. Jag fascineras av insekter, småkryp och annat som ger folk rysningar. Jag är även den minst äckelmagade människa man kan tänka sig. Jag kan utan problem käka spagetti och köttfärssås samtidigt som jag pratar spyor, avföring och andra kroppvätskor.

Det finns dock en sak här i världen som skrämmer mig.

Avlopp. Jag vet inte varför, men jag tycker helt enkelt inte om avlopp i någon form. Badrum, diskhon, handfatet. Och värst av allt är golvbrunnar. Detta trots att jag bodde ett fantastiskt år i underbara kollektivet slottet där duschrummet bestod av en gammal unken duschkabin som helt enkelt placerats direkt över ett avloppshål i en källare i Umeå.

Men nyss tog jag i alla fall mod till mig. Mayhem sover i sin säng och snorbebisen har äntligen somnat på extramadrassen i vardagsrummet. Jag tog bort sidorna på badkaret och lyfte upp den där roliga avloppshinken ur golvbrunnen. Det är inte allt äckligt man kan hitta i den där avloppsgrunkan som skrämmer mig. Ingen har någonsin dött efter att ha blivit attackerad av gammalt hår och hudavlagringar (jag kan tyvärr inte stödja detta på fakta, men jag är relativt övertygad). Däremot är det känslan när man sticker ner handen i avloppsbrunnen för att torka ur och känner hur det drar kallt från avloppet. Det mörka okända som slingrar runt under alla våra hem och befriar oss från artonhundratalsvanan som innebar att man slängde ut överblivet vatten genom fönstret. Kanske är det känslan av att vara så nära nåt så mörkt obehagligt och skitigt som skrämmer mig.

Men jag är även känd för att trotsa mina rädslor, så nu är det gjort. Anledningen till att jag tog mod till mig är att de har varit här med spolbilen och spolat avloppen i lägenheten ovanför oss som uppenbarligen lider av någon förbannelse som lett till att de haft vattenskada i badrummet två gånger på ett år. Första gången var de tvugna att bila upp hela avloppet och borra ett tjusigt hål ner i vårt badrumstak. Förbannelse/ söndagsexemplar/ Lulebofuskbygge?  Same shit different name...

Det hela har gjort att vårat badrum luktar unk, mest troligt på grund av att vi bor på bottenvåningen och, som vi alla lärt oss under fysiklektionerna i högstadiet, därav rinner allt tack vare gravitationen neråt genom rören, förbi vår lägenhet för att sedan landa i den där kalla, mörka avgrunden vi kallar avlopp. Nu står kallvattenkranarna i badkaret, handfatet och även handfatet i tvättstugan (för säkerhets skull) på full fräs i hopp om att jag ska kunna rensa lite äckellukt ur rören. Hur det hela slutar vet jag inte än, men förhoppningsvis behöver inte spolbilen komma hit igen och rensa våra rör.

Kommentarer
Postat av: therese

Jo, fridan är verkligen supereffektiv när dom är täppt i bihålorna. Tur att jag börjat bli bättre nu iaf och spädisen verkar också minska i snormängd.

Jag har ju aldrig varit den som haft något behov av att ha oliver i min säng utan han sover i sin och vägrar i princip sova i min, men lilldamen här hon kan man lägga i sin säng när hon somnat men jävlat när hon vaknar på natten, då vägrar hon somna om förutom om hon får sova med oss, då stupar hon direkt, TRÅNGT !

2011-04-18 @ 09:22:52
URL: http://luckyshe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0