Friluftsdag

Ja, idag har de små liven varit iväg och orienterat hela dan så jag har varit hemma och gjort nyttigheter istället (läs: spelat XBox, ätit kladdkaka och stökat ner...). Hade först ta en sväng på stan men blev lite avtrubbad när jag tittade ut genom fönstret i morse. Finnen däremot har cyklat runt större delen av denna kommun samt fått skjuts till grannkommunen i jakt på hockeygrejer. Så nu är iaf han glad men blöt. Han påminner ganska mycket om ett barn på julafton nu när han äntligen ska få börja spela hockey igen. Jag tyckte att jag och fläskisen skulle följa med och kolla på första träningen men då blev helt plötsligt Mr "Jag-skiter-i-vad-andra-tycker-om-mig" sjukt självmedveten och klagade på att han skulle se ut som Bambi på isen nu när det nästan är tio år sen han spelade sist...

Medans det stora monstret har varit iväg och jagat idag så har det lilla monstret försökt äta upp allt vårt bohag, inklusive sin moster. Han har typ druckit sin vikt i ersättning, vräkt i sig sjuka mängder mat till lunch och jättemycket gröt. Han har varit precis som en fågelunge hela dan, bara gapat och gapat. Och när han inte fick något i matväg började han äta på oss och möblerna istället. Mycket fascinerande barn det där. Han fick spruta igår och åt inte så mycket efter det så han tar väl igen det nu. Han är iaf 15 gram från åtta kilo nu och nästan 70 cm lång (även om jag inte ger så mycket för mätningarna på BVC då han tydligen har krympt en halv centimeter sen han mättes senast på barnmottagningen. Spännande tillväxtkurva...)

På tal om barnmat så var vi i Örarna förra helgen och lagade puréer så att det stänkte om det. Torskgryta, älggryta och kycklinggryta fick vi ihop, plus lite efterrätter. Vi försökte oss på att göra blåbärspuré i passerkvarnen men det blev bara blask så det fick vi skita i. Fläskisen var dock sjukt nöjd eftersom han fick provsmaka allt vi rörde ihop. Äppel/plommonpurén blev i min mening aningen sur (det drog typ i kinderna när man åt) men han svalde gladeligen med ett stort leende. Man skulle nog kunna ge honom kattmat och han skulle klämma det också...Vi hann även med fyra omgångar Geni och jag vann mest hela tiden. Man ska inte bara tänka, då blir det fel...


Älgköttsgryta med purjo, dill och rotselleri


Kortspelsdomare


Den beryktade byxmannen on the prowl

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja det får vi ta och göra. Det blir sjukt långtråkigt att bara sitta hemma. :) Vadå, har ni nån bil på g nu eller? :)

2008-10-15 @ 07:49:33
URL: http://rudies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0