Spruta hit och spruta dit

Idag var det dagen med stort D, Harry fick första vaccinet. Han gnällde lite i ungefär enåenhalv sekund när han fick sprutan men det gick över på en gång. Både jag och sköterskan var överens om att i hans fall var nog det faktumet att nån hade mage att hålla fast honom värre än själva sprutan. Jag trodde det var lugnt, men gallskrikandet kom ju lite senare istället. När vi varit hemma i två timmar och han hade smågnällt och skrikit om vartannat eftersom det är så fruktansvärt synd om honom fick han en panodilsupp för att slippa ha ont i benet och då däckade han som ett litet fyllo i vagnen.

Han har gått upp typ 250 gram sen vi vägde honom förra fredagen men det dög tydligen inte eftersom kurvan doppade rätt rejält. Vi pratade om att prova ge ersättning för att se om det hjälper och så ska vi tillbaka om tre veckor igen.  Luriga som vi är jag o Jani så sa vi inget om att vi varit på barnmottagningen och kollat nacken och fått tips om att börja med gröt eftersom hon sa att det inte var nåt fel på nacken sist vi var där. Dessutom orkar jag inte med fler moralpredikningar om att man minsann inte ska börja med smakiskar förrän han är åtminstone 5 månader...Han äter gröt and löööövs it, så vi skiter i vad alla andra säger. Dessutom sa farbror doktorn att det gick bra och jag lyssnar heller på honom än på en hamig distriktssköterska som fått nån slags utbildning i barnsjukvård...

Jag börjar misstänka (hoppas) att han har växt ifrån mjölkallergin. Jag har av misstag fått i mig ost och andra mjölkprodukter några gånger de senaste veckorna och han har inte sagt ett knyst. Så vi köpte hem en tetra med vanlig ersättning för att prova och se om han reagerar nåt. Köper ju hellre den som man kan få tag i överallt och inte kostar skjortan än pulvervarianten på apoteket som tömmer plånboken...

På vuxenfronten är allt bra. Mitt öga är nästan helt återställt nu, det är en liten röd prick där vageln satt och nästan noll svullnad kvar så jag hoppas att läkaren lyckades få bort allt och jag slipper opereras igen. Jag vågade tillomed använda lite smink i förrgår när vi var på Alicias dop och det gick bra.

Vi var en sväng till Finland igår och hämtade lite pengar på banken i Torneå och fyllde upp det finska matförrådet. Man kan aldrig få för mycket finsk mat i frysen, mumsfillibabba! Sen shoppade vi loss lite grejer åt Harry på IKEA också när vi ändå var i krokarna. Jani fick ångest redan på parkeringen då han såg hur mycket bilar det var och sprang typ igenom hela varuhuset och kastade ner saker i kundvagnen i farten för att komma därifrån så fort som möjligt. Jag är dock stolt över honom, han har klarat av två IKEA-besök på mindre än ett halvår vilket är mer än de flesta halväkta män i hans ålder står ut med. (Fast han mumlade något om att man skulle haft med sig en teasergun och zappat alla idioter med igår...) Jag fick en badrumshylla också så att det ska slippa se ut som Bagdad i mitt badrum med tops, smink och diverse Lush-grejer överallt. Harry fick bland annat värsta flashiga lekfilten med spegel och en massa inbyggda pipgrejer. La honom på mage på den när vi kom hem och det första han gör är naturligtvis att spy upp en deciliterblaffa på den och sen la han bara ner ansiktet i det och gnuggade in det riktigt ordentligt. Fick rengöra intorkad spya från hans ögonfransar senare på kvällen...

På tal om det så håller han upp huvudet nu, vilket känns väldigt skönt, slipper man tänka lika mycket på att hålla koll på det längre iaf. Nästa grej är väl att han ska börja greppa saker lite mer. Han tar lite tag i leksaker om jag håller upp dom framför honom men sen släpper han oftast efter nån sekund. Ibland hinner han dänga till sig själv i huvudet med en skallra eller nåt innan han släpper och gör nåt roligare istället. Jag trodde han skulle börja greppa saker innan han upptäckte sina fötter, men det verkar inte så. Typiskt den lilla narcissisten att upptäcka sin egen fantastiska kropp innan han börjar bry sig om omvärlden. Han har inte riktigt tagit ordentligt tag i fötterna än, men det är på väg. Han brukar bara greppa knäna och titta lite på dom...Han har även kommit på att det är jättekul att lyfta upp knäna till magen och sen dänga ner benen allt han kan i golvet så det bara smäller i hela lägenheten. Det låter som om det skulle göra jävligt ont, men han bara skrattar och gör om det igen...

Igår kom förresten Mjauri och en Gustaf på blixtvisit från Umeå också. Fick ett SMS i förrgår kväll "Vi tänkte komma i morgon, går det bra?" Framförhållning here we go...Det var väldans trevligt att få babbla lite och äta smulpaj, synd bara att det bara var en kvällsvisit. Men vi måste vara rätt jävla fantastiska om folk är beredda att åka 50 mil tur-o-retur bara för att få träffas i några timmar...

Nu ska jag försöka hinna vara lite huslig innan huskorset och busbebisen vaknar och vika lite tvätt och gå och skita...

Kommentarer
Postat av: Julia

får ni inte den laktosfria ersättningen på recept? tror man kan få det så att det inte blir lika dyrt..

2008-08-05 @ 19:21:00
URL: http://holio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0